donderdag 5 oktober 2006

De beste wijnen onder 3 euro


Delft – Dat oktober de wijnmaand is weten we natuurlijk allemaal. Maar weten jullie ook wat voor week het is? Het is Industriële week, het is Kinderboekenweek, het is de week van de toegankelijkheid en het is tenslotte ook nog eens Nationale Wijnweek. Dat laatste is natuurlijk het belangrijkste. Er zijn weer volop wijnmarkten en de winkels komen allemaal met aanbiedingen. Deze week worden er door het hele land bovendien wijnactiviteiten georganiseerd. Afgelopen zondag openden 44 wijngaarden hun deuren en mochten bezoekers het productieproces bekijken. Geen slecht begin van de herfst. Maar voor een leuk begin van de wijnmaand kun je ook naar de wijnafdeling van de supermarkt. Ik deed dat gistermorgen ook maar weer eens.

 L’Enclave des Papes, Côtes du Rhône tussen mijn andere aankopen.

Albert Heijn kwam namelijk met zijn wijnaanbiedingen. Ik zocht meteen naar de beste wijnen onder de 3 euro. Beter bekent als mijn ‘omfietswijn’. De wijn die ik vond, heb ik jullie geloof ik al eens geadviseerd om ruimhartig in te slaan. Het is de L’Enclave des Papes, Côtes du Rhône. Deze verrukkelijke vrolijke prachtrhône is mijn huiswijn en staat normaal voor € 3,69 in de schappen. Nu kun je hem daar echter voor €2,99 weghalen. Dan verdient je toch zeven dubbeltjes op een fles vol prachtig rijp rood fruit, toefje Provençaalse kruiden en lekker tannine. Ik drink hem altijd lekker koel. Er staat nog meer goede wijn in de aanbieding, maar die valt niet onder mijn criteria van omfietswijn. Hoewel ik er toch maar een paar flesjes van heb aangeschaft. Ik was er toch. Het zijn Château Bon Ami (€3,99. Ik geef toe het heeft z’n naam niet mee, maar het is wel een heel charmante Bordeaux) , Honoré Lavigne Bourgogne Pinot Noir (€4,99. Normaal is Rode Bourgogne pas lekker als de fles zo’n 20 euro kost. Deze is normaal al heel goedkoop, maar nu nog eens met één euro korting) en Valréas Domaine de la Belaise (€3,99. Valréas is een van de côtes-du-Rhône-villages die de naam van zijn dorp op het etiket mag zetten). Voor de liefhebber van witte wijn is er ook wel wat lekkers te halen: Honore Lavigne Mâcon Villages. (€3,99. Sinds mijn vakantie daar weet ik dat deze net zo plezierig is als chardonnay, maar wel veel voller. Niet beter, maar een variatie op een al heel vrolijk thema).

Geen opmerkingen: