vrijdag 20 oktober 2006


Je kan altijd meer kopen


Delft – Waar koop jij het liefst? In een groot warenhuis? In de supermarkt? In een klein speciaalzaakje? Of behoor jij tot het groeiend aantal mensen dat op internet van alles aanschaft? Vorige maand werd bekend dat de omzet van de Nederlandse thuiswinkelbranche op internet in het eerste halfjaar is uitgekomen op 1,33 miljard euro. Dat komt neer op een stijging van 25 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ruim vijf miljoen mensen hebben in het eerste halfjaar online aankopen gedaan. Daaronder bevonden zich 700.000 mensen die voor het eerst het internet gebruikten om te winkelen. De gemiddelde koper besteedde 259 euro. Dat was vorig jaar in dezelfde periode nog 243 euro.

Als je van gezellig winkelen houdt, moet zeker naar Delft komen.

De onderzoekers die met deze cijfers kwamen, meldden dat meer mensen op het internet aankopen hebben gedaan simpelweg om dat er meer winkels bij zijn gekomen. Het heeft dus niets te maken met onze behoeften. Het is simpelweg de aanwezigheid van winkels die meer doet kopen. In Delft is er vorig jaar een groot aantal winkels in de binnenstad bijgekomen. Het nieuwe Zuidpoortgebied kreeg niet alleen meer bioscopen, maar ook nog eens heel wat winkels erbij. Ik was dus nogal verbaasd dat er nu in dat gebied opnieuw 1900 vierkante meter winkel bijkomt. Alles wat een mens wil hebben, moet nu toch wel te kopen zijn, zou je denken. Neen! Het onderzoek toonde aan dat meer winkels altijd leiden tot meer verkopen. Het doet er dus kennelijk niet toe of we het nodig hebben. Het is te koop, dus kopen we het. Ik denk dat hetzelfde argument ook geldt voor de horeca. Er is altijd plaats voor nog een restaurant.

Geen opmerkingen: