donderdag 26 oktober 2006

Actie Tomaat


Delft – Je moet van mijn leeftijd zijn om je Actie Tomaat te herinneren. Het was een protestactie die het Nederlandse toneel in 1969/70 een half jaar ontregelde. Achteraf herkennen we dat nu als het begin van een serie omwentelingen in het theater. Het begon op 9 oktober 1969 in de Amsterdamse Schouwburg. Actie Tomaat werd uitgevoerd door jonge acteurs en regisseurs die de acteurs van de Nederlandse Comedie (o.l.v. toen grote namen als Guus Oster en Han Bentz van den Berg) bekogelden met tomaten. Er was verzet tegen de ouderwetse manier van toneelspelen, het 'bourgeoistoneel', het gebrek aan inspraak en democratisering. Willem Nijholt had de twijfelachtige eer om de eerste acteur te zijn die deze tomatenbehandeling te beurt viel.

Karsten heeft zijn eigen invulling van Actie Tomaat.

Hoe kom ik hier nu plotseling op? Wel toen ik afgelopen weekend zag op welke rigoureuze manier mijn kleinzoon Karsten een tomaat aanvalt en met huid en haar oppeuzelt, dacht ik onmiddellijk: dit is een Actie Tomaat. Toch voert hij geen pleidooi voor vernieuwende vormen van theater en andere kunstuitingen. De kleine man heeft geen artistieke vernieuwing in het hoofd. Hij is dan ook geen tomaatwerper, zoals velen van zijn leeftijd ongetwijfeld wel zijn, hij is een tomaateter. Karsten speelt niet met voedsel. Daarvoor neemt hij het veel te serieus. Karsten houdt van zijn eten. Hij gooit er niet mee. Ik kijk graag naar zijn Actie Tomaat.

Geen opmerkingen: