zaterdag 28 oktober 2006

Vis is gezond


Delft – Het is algemeen bekend dat je minimaal twee keer per week vis moet eten om gezond te blijven. Je houdt zo je cholesterol op peil en verkleint de kans op hart en vaatziektes. Ik probeer me er aan te houden. Gisteren zag ik deze reiger een visser gezelschap houden. Ook al een visliefhebber die van wanten weet.
“Hij heeft er al heel wat op”, vertelde de visser me glunderend.

Twee visliefhebbers.

Terwijl ik weer naar huis fietste, schoot me een krantenartikeltje in gedachten waarin nog eens duidelijk stond waarom we vis moeten eten. De krant citeerde uit een artikel in the Journal of the American Medical Association. Niet de eerste de beste. Daarin stond dat talrijke studies de gezonde effecten van visconsumptie hebben aangetoond. Vis is onder meer rijk aan voedzame eiwitten en gezonde omega-3-vetzuren. Maar – hoor ik je denken – vis is toch ook vaak belast met vervuilende stoffen als kwik, PCB's en dioxines. Met name in grotere soorten als makreel en zwaardvis zit nogal wat kwik en dioxines. Dat is zo. De wetenschappers van de Harvard School of Public Health die in het artikel aan het woord komen, zeggen dat desondanks het eten van vis meer gezondheidsvoordelen dan –nadelen heeft. Dat komt vooral door de cholesterolverlagende omega-3 vetzuren. Dat betekent dat vette vis zoals zalm meer voordeel oplevert dan magere vis zoals schelvis en kabeljauw. Visconsumptie beweren de wetenschappers, reduceert de kans op hart- en vaatziekten met 40 procent.
Voor zwangere vrouwen en jonge kinderen is het belangrijk dat ze geregeld vis eten en daarbij afwisselen tussen verschillende soorten. Uit de analyse kwam ook naar voren dat de omega-3-vetzuren mogelijk de hersenontwikkeling van jonge kinderen verbeteren. De vetzuren worden ook opgenomen via de zwangere moeder of via moedermelk. Meer excuses hebben we toch niet meer nodig om een paar keer per week een heerlijke moot verse zalm of andere vis te verorberen.

Geen opmerkingen: