maandag 8 augustus 2005


Zondagmorgen in Frankrijk


Met Bob, Benthe en Sietske haalde ik brood.Dompierre les Ormes – De zachte zomerbries ruikt naar versgebakken stokbrood als we in de dorpsstraat wandelen. Uit de kleine zijstraatjes komen dorpelingen en iedereen heeft hetzelfde doel: de kleine boulangerie. Wij voegen ons bij hen. Dit is een zondagmorgen in Frankrijk. Sandrina, de royaal gevulde bakkersvrouw, reikt ons de gevraagde broden. Benthe & Sietske pakken het aan.
”Het zit niet in een papiertje”, zegt Benthe als we naar buiten lopen.
”Dat hoeft niet”, legt papa uit. ”Dit is Frankrijk.” Rond een uur of elf lopen Corien & ik tegen een wijnproeverij aan. De wijnhandelaar heeft op een tafel voor zijn bestelbusje een aantal flessen tentoongesteld. Hij heeft rode en witte wijnen. Ik krijg een glas rode Macon. Het is ferm gevuld voor een proeverij. Als ik mijn goedkeuring uitspreek, wordt hij enthousiast en schenkt ook nog een royaal glas Bourgogne voor me in. Ik houd het glas naar licht, ruik en proef.
”Het is elf uur ‘s morgens en ik ben aan mijn tweede glas wijn begonnen” glimlach ik verontschuldigend naar mijn wachtende echtgenote. Corien glimlacht terug.
”Dit is zondagmorgen in Frankrijk”, zegt ze op een begrijpende toon.

Geen opmerkingen: