maandag 8 augustus 2005


Genieten in Bourgondië


 In Bourgondië leeft God zelf .Dompierre les Orme – Op het moment dat je tegen je vrienden zegt dat je naar Bourgondië gaat, komt iedereen met sterke verhalen over de heerlijke maaltijden die ze daar hebben genoten. Mijn oude vriend Karel lepelde zelfs hele menukaarten uit zijn hoofd op, van verrukkelijke escargots tot de op de tong smeltende kaasjes uit Epoisses. Hij was dit jaar al op vakantie geweest en kon er alleen nog maar over fantaseren.
”Je hebt mensen die naar Bourgondië afreizen met kilo’s drop, familiepotten met pindakaas, kratjes bier en een fles jenever”, zuchtte de smulpaap vol afgrijzen.
”Die kunnen beter een paar daagjes naar Scheveningen gaan”, was ik het direct met hem eens. ”Ik ga me vinologisch en gastronomisch laten verwennen”, verzekerde ik mijn vriend. Nu ik hier met vrouw, kinderen en kleinkinderen verblijf in dit overvloedige land begrijp ik nog beter waarom ‘Bourgondiër’ het woord is geworden voor levensgenieter. Overal in dit land kan je als God in Frankrijk leven, maar hier niet. In Bourgondië leeft God zelf. Want dit is het beloofde land, overvloeiende van heerlijk eten en drinken.

Geen opmerkingen: