donderdag 18 augustus 2005


Rare snoeshaan


Bourgondië – Het christendom heeft de mensheid al heel wat goede zaken gebracht. Een daarvan is ongetwijfeld de wijn. De Romeinse keizer Caesar en het door hem geïntroduceerde christelijke geloof heeft de wijnbouw in Frankrijk op gang gebracht. Voor de viering van de missen was nu eenmaal niet alleen brood vereist. Dit is althans de lezing van Marie Gauthey, de vriendelijke juffrouw die ons te woord staat op Château de La Greffiere.

We wandelen door de wijngaard.

We rijden op woensdag een wijnroute door Bourgondië en dit Château is het eerste waar we stoppen. We wandelen eerst door de wijngaard. Daarna proef ik van het aanbod voordat ik mijn keus voor de aankoop bekend maak. Ik kies voor de Mâcon La Roche Vineuse. Terwijl Marie de wijn in de auto zet, reken ik af bij haar baas. Hij is een andere mening toegedaan over de start van de wijnbouw in zijn land. Hij wacht met het verkondigen hiervan tot Marie uit zicht is. Hij beweert dat de Galliërs al zo’n 600 jaar voor Christus grote hoeveelheden wijn verbouwden. Ik knik voorzichtig, maar werp op dat de kloosters in de Middeleeuwen toch wel de meest geëigende instellingen waren om de wijnbouw te beoefenen. ”Veel land en veel kennis”, opper ik.

Ik proef voor ik koop.

Juist als hij furieus begint te ontkennen dat wijn alleen voor religieus gebruik werd verbouwd, komt Marie weer binnen. Ze vangt nog net een flard van het gesprek op en trekt haar wenkbrauwen vragend omhoog. De man wijst op mij en zegt met een stalen gezicht:” Meneer hier zegt net dat je van goede wijn een religieus gevoel krijgt”. Ik zie aan haar gezicht dat ze besluit dat ik een rare snoeshaan ben. Ze duwt resoluut de kurk op de fles waaruit ze me eerder liet proeven. Haar baas maakt achter haar rug een verontschuldigend gebaar en verdwijnt naar achteren. Ik doe hetzelfde door de voordeur.

Geen opmerkingen: