donderdag 7 april 2005


Gladys's Leap


Klik op de jonge Gladys en bekijk de gepensioneerde postwoman.Cranham – Bij ons laatste bezoek aan Groot-Brittannië ontmoette ik Gladys Hillier. Deze gepensioneerde postbode vertelde me een leuk verhaal. Zij was vele jaren de ‘postlady’ van het dorp Cranham vlak bij Gloucester. Ze vertelde dat haar dagelijkse route haar ook bij een beekje bracht waarover bij wijze van bruggetje een plank lag. Soms lag die plank in het water. ”Ik nam dan een grote sprong en bereikte met m’n posttas toch veilig en droog de overkant”, vertelt ze nu. ”Ik ben in het dorp geboren en ken alle huizen. Ook die zonder naam of nummer”, gaat ze verder. Ze legt uit dat ze om die reden alle post ongesorteerd uit Gloucester kreeg. Gladys sorteerde de post zelf thuis. Weer of geen weer, Gladys ging er met de post opuit. Hillier laat me een foto van zichzelf zien. Ze staat er fier op bij de beek waarover zij lang geleden zo vaak moest springen. Bij haar pensionering hebben haar dorpsgenoten bij de Ordnance Survey officieel de naam ‘Gladys’s Leap’ aangevraagd voor deze overgang. De naam werd toegezegd en de autoriteiten hebben er een heuse voetbrug laten plaatsen. De simpele houten plank is nu dus eindelijk vervangen door een heuse brug. Gladys zal er geen plezier meer van hebben. De post wordt nu door een ander bezorgd. Zij toont me ook de foto waarop ze trots het lint doorknipt bij de voetbrug. Als je op de oude foto klikt kun je het zien.

Geen opmerkingen: