donderdag 14 april 2005


Drie generaties


drie generaties.Leiden – Drie generaties, alle drie niet alleen dezelfde achternaam, maar ook dezelfde voornaam. En alle drie – ongeacht hun leeftijd – met een stropdas. Zo ging dat in 1954, het jaar dat deze foto werd genomen. Op de kleine binnenplaats van het huis van mijn opa & oma in de Rembrandtstraat in Leiden sta ik tussen mijn opa en vader. Ik ben – tegen de zon in – de enige die lacht. Mijn naamgenoten hebben slechts een vage glimlach. Foto’s werden toen niet spontaan genomen, maar er werd voor geposeerd. Het verbaast me dan ook dat mijn opa z’n colbertje niet draagt. Hij zal het kiekje – dat dateert van zondag 19 september 1954 en ongetwijfeld door mijn moeder is genomen – niet al te zeer serieus hebben opgevat. Dat werd het later door mij wel. Er zijn niet zo veel foto’s waarop ik mijn grootvader sta. In het huidige digitale tijdperk is dat heel anders. Het leven van mijn kleinkinderen wordt bijna per dag fotografisch bijgehouden. En nog steeds worden er foto’s gemaakt met de generaties erop. Nu staan daar zelfs vier generaties op. Er zijn immers foto’s waarop ik met mijn kinderen en kleinkinderen sta samen met mijn vader.

Geen opmerkingen: