woensdag 3 maart 2004


Spambestrijding komt niet op gang


Maak je maar geen zorgen. We hebben het niet gekochtDelft - Er moet meer gedaan worden aan de bestrijding van ongewenste e-mail (spam). Meer dan de helft van alle e-mails bestaat nu uit spam. Ik ben het zat. In 2001 bestond slechts zeven procent uit spam, nu is dat dus meer dan de helft. Dat noem ik een explosieve groei.
Volgens de Europese Commissie dreigt het consumentenvertrouwen en ook het succes van de informatiemaatschappij te worden ondermijnd. Dat staat in een onlangs gepresenteerde beleidsnota van de Europese Commissie over spam. Twee jaar geleden aanvaarde de EU een richtlijn tegen ongewenste e-mails en sms-berichten. De Commissie vindt overigens dat de EU-richtlijn slechts een deel van de oplossing is. Bovendien hebben negen lidstaten – waaronder jammer genoeg ook Nederland – de richtlijn niet voor de deadline van 31 oktober vorig jaar in nationale regels omgezet. In ons land ligt het wetsvoorstel nog bij de Eerste Kamer. Ik denk overigens dat richtlijnen niet voldoende zijn om het verbod op spam effectief te maken. Wil je spam goed kunnen aanpakken dan moet je consumenten de gelegenheid bieden om klachten in te dienen en moeten overtreders worden bestraft.
”Omdat internet, breedband en mobiele communicatie een sleutelelement zijn voor productiviteit in moderne economieën, is nog meer aandacht voor spam vereist”, ondersteunt de beleidsnota mijn ideeën. Er is nog niet in alle lidstaten een effectief sanctiesysteem. In ons land zou telecomtoezichthouder Opta hier verantwoordelijk voor zijn. Maar zolang de wet hierover nog niet door de Eerste Kamer is, stelt dat nog niet veel voor. Ik vrees dat we dus nog wel even last zullen houden van spam en ik me dus nog wel even kwaad kan blijven maken.





Geen opmerkingen: