zaterdag 13 maart 2004


Mee. Wat bedoelt men ermee


 Met ‘mee’ wordt de rode natuurlijke kleurstof meekrap bedoeld.Delft – Op de zaterdag voorafgaande aan de verjaardag van Corien, gingen Nellie & Pieter Jan samen met Bob & Saskia even met me mee naar de juwelier op de Markt om het cadeau voor mijn echtgenote op te halen. Ik ben er zo aangewend om door de historische binnenstad van Delft te lopen dat ik niet steeds meer kijk naar de monumenten, gevelstenen, historische gebouwen e.d. Ik loop er vaak aan voorbij. Nellie & Pieter Jan doen dat niet. In de doorgang van de parkeergarage naar de Oude Delft zit aan de zijkant van het bestuurskantoor deze gevelsteen. Mijn gasten stonden er voor stil. En zo bekeek ik met hen de steen, die ik zo vaak zag, met nieuwe ogen.
Deze gevelsteen werd halverwege de jaar tachtig van de vorige eeuw gevonden tijdens archeologisch onderzoek voorafgaande aan de bouw van het bestuurskantoor. Oorspronkelijk sierde de steen de gevel van een huis op de plaats van de doorgang.
”Wat zou mee zijn?” vroeg Nellie zich af.
”Een afkorting van meel?”suggereerde ik. De afbeelding lijkt immers een beetje op een meelbaal. Een tekstbordje ernaast bracht helderheid. Het is geen meel. Met ‘mee’ wordt de rode natuurlijke kleurstof meekrap bedoeld. Ik deel die wetenschap graag even met jullie.



Geen opmerkingen: