vrijdag 26 maart 2004


Publiek neemt afscheid


Het publiek neemt afscheid van prinses Juliana.Den Haag – Rond twaalf uur gistermiddag bezocht ik het Paleis Noordeinde. Vanaf negen uur die morgen kon het publiek het condoleanceregister bij het paleis tekenen. Daarna liep men langs de kist met het lichaam van prinses Juliana. Er waren rond dat tijdstip ongeveer 2000 mensen naar het paleis gekomen. Ik zag mensen van alle leeftijden. Sommigen hadden witte accenten aangebracht op hun kleding. Ik maakte een praatje met enkele mensen in de rij. Het thema was bijna steeds hetzelfde: Juliana was een lieve mevrouw. Een eenvoudige vrouw die niet van poespas hield. "Toch heeft ze het heus niet altijd gemakkelijk gehad”, wist een forse blonde mevrouw van rond de zestig me te vertellen. De omstanders waren het direct met haar eens. Ik liet de mensen weer alleen. Ze verdwenen het paleis in en kwamen daar in een grote hal, die vol ligt met rouwkransen van hoogwaardigheidsbekleders. Bij de baar klinkt zachte pianomuziek en witte hortensia’s flankeren de rode loper. Voor de kist zagen de mensen de krans van haar vier dochters en van prins Bernhard en Pieter van Vollenhoven samen. Er is ook een bloemstuk van de kleinkinderen en ook nog een van de achterkleinkinderen.
Toen de mensen weer buiten kwamen, kregen ze van scholieren een bekertje warme chocolademelk. Het was immers een beetje fris. Een mooie afsluiting van het bezoek, want beter had het tijdperk Juliana niet gesymboliseerd kunnen worden.



Geen opmerkingen: