woensdag 17 maart 2004


De wereld eindigt in 2034


Uiterste houdbaarheidsdatum 2034Delft – Ik zal het waarschijnlijk niet meemaken. Ik behoef me er dus niet ongerust over te maken. Ik wil jullie echter het laatste nieuws niet onthouden. De Jehova’s Getuigen - de organisatie telt zo’n 6 miljoen leden - voorspellen namelijk dat de ondergang van de wereld zal plaats vinden in het jaar 2034. Ik maak het mee als ik 87 wordt. Uit het tijdschrift De Wachttoren maak ik op dat de religieuze sekte in 2034 het begin van de apocalyptische ”Slag van Armageddon” verwacht. Dat schrijft de theoloog Klaus-Dieter Pape in de nieuwsbrief van de Evangelischen Zentralstelle für Weltanschauungsfragen te Berlijn. Uiterste houdbaarheidsdatum 2034Volgens de Jehova’s Getuigen is Jezus Christus in 1914 op een hemelse troon gezet om over Zijn vijanden te heersen. Daarmee begon, geloven ze, de eindtijd. De Wachttoren legt de vinger bij het bijbelboek Genesis, waar God de mensheid een periode van 120 jaar geeft voordat de zondvloed over de wereld komt. Sinds 1914 zijn negentig jaar voorbijgegaan. Pape concludeert daaruit dat volgens het genootschap de wereld binnen dertig jaar vergaat. Tot voor kort leerden de Jehovah’s Getuigen dat sommige mensen die in 1914 geboren zijn de ondergang van de wereld nog zouden meemaken. Uiterste houdbaarheidsdatum 2034 „Die stelling is steeds moeilijker vol te houden, omdat de generatie van 1914 langzaam maar zeker uitsterft”, aldus Pape. Voordeel van de nieuwe constructie is volgens hem dat de Getuigen kunnen vasthouden aan het jaar 1914. Was dat jaar uit de leer geschrapt, dan had dit tot een grote crisis in de organisatie geleid, vermoedt hij. De Jehova’s Getuigen voorspelden eerder voor 1914, 1925 en 1975 het wereldeinde.
Ik vertrouw er dus op dat ik jullie niet te ongerust heb gemaakt.


Geen opmerkingen: