vrijdag 13 februari 2004


In het nieuw


De nieuwe kleren van de pastoorDelft – Zo’n groepje geestelijke ziet er feestelijk uit. Ik ga naar mijn werk in een blauw of bruin pak. Soms loopt er een klein streepje door, maar meer toch niet. Op dagen dat ik me frivool voel, doe ik een rood jasje aan. Feestelijker wordt het nooit.
Corien zorgt er voor dat de kleur van mijn stropdas past bij mijn overhemd. Ik kan dat ’s morgens in het donker niet zo goed zien. Geestelijken lijken zo op het eerste oog minder keus te hebben. Ze trekken elke dag weer dezelfde grijze of zwarte habijt aan. Niets is minder waar. Pastoors en dominees volgen in de kleuren van de kleding, de kleuren van het kerkelijk jaar. Er is zelfs zo nu en dan een modeshow met uitsluitend geestelijke kleding. In een kerk ergens in ons land komt de religieuze cliëntèle dan bij elkaar. Ze zitten nu eens zelf in de kerkbanken. Niet om naar de preek van een collega te luisteren, maar om de nieuwste modellen te bekijken. Zes van hen wilden wel even voor de deur van de kerk poseren. Voor de leek lijkt de kleding niet veel verandert. De reigieuze klant ziet wel de verschillen.
”Ik vind het heerlijk om zo nu en dan een nieuwe outfit te kopen”, vertelde pastoor Jansen de Vos me. Ik moet zeggen het rood staat hem uitstekend.



Geen opmerkingen: