maandag 19 augustus 2002

Eer uw kaas


In de schaduw van de molen verkochten de boeren hun kaas.Woerden - Als tiener woonde ik – voor onze verhuizing naar Helmond - een aantal jaren in Woerden. Dat was toen een echte kaasstad. De ERU-kaasfabriek stond er. Daar werkte ik in de zomervakantie. Ik leerde daar de lokale variant op een bijbels gebod. Men voegde aan het bijbelse gebod: ‘Eer uw vader, eer uw moeder' nog toe, 'ERU-kaas’. In de omgeving van Woerden waren toen heel veel kaasfabriekjes en kaasboerderijen. Kaasmerken verzamelen was een lokale hobby.
De 117 jaar oude kaasmarkt van Woerden was een begrip in heel Nederland. De boeren brachten daar hun kaas. Ik slikte dus wel even toen ik hoorde dat de kaasmarkt ophoudt te bestaan. Door het afhaken van vier grote handelaren heeft de markt volgens de Vereniging van Kaashandelaren geen bestaansrecht meer. Op woensdag 28 augustus komt er een einde aan de laatste echte wekelijkse kaasmarkt van Nederland en een jarenlange traditie. Wat gelukkig wel blijft, is de historische kaasmarkt van dit plaatsje die ieder jaar in augustus plaatsvindt. Maar dat is volgens de handelaren meer een show voor toeristen. Er verdwijnt weer een fraaie Nederlandse traditie.

Kaashandelaren.Wat vind je daar nu van vroeg ik aan een man van de gemeente Woerden. ”Tradities zijn mooi en je probeert ze zo lang mogelijk in stand te houden. Maar als ze economisch niet langer rendabel zijn, moet je ermee stoppen. Wij betreuren het, maar het is niet anders”,was zijn antwoord. Hij haast zich erbij te zeggen dat niet de gemeente het besluit nam om te stoppen. Dat waren de handelaren.
”Klopt dat”, vroeg ik aan m’n oude kaasvriend Jan in Woerden. “De markten zijn natuurlijk niet echt meer van deze tijd”, erkent hij, “Neem nou de hygiëne. Kaas moet tegenwoordig op een bepaalde temperatuur worden bewaard. Dan kun je niet de hele dag met zo'n ding gaan leuren.” Je zal wel gelijk hebben Jan, maar ik vindt het jammer dat de kaasmarkt aan de voet van de molen nu verdwijnt. De kaas van de Woerdense markt gaat met ingang van september nu rechtstreeks van boerderijen naar kaashandelaren. Boer en handelaar sluiten een contract af dat de hele jaarproductie van de boer omvat.

Geen opmerkingen: