donderdag 29 augustus 2002


Britse politiehelmen in Canada


Klik op de foto en bekijk de grote foto.Delft – Jullie verzamelen vast allemaal wel iets. Dat zit toch immers iedereen in het bloed. Als ik ergens twee dingen van heb, ziet het er meteen al uit als het begin van een collectie. Voordat je het weet heb je een aantal literaire dagboeken en noem je het ‘mijn dagboekenverzameling’. Zo gaat het met veel dingen. Voordat je het weet moet je een vitrine aanschaffen voor de ‘collectie porseleinen koeien’. Ga zo maar door. Zo zie ik ook bij anderen verzamelingen groeien. Één antieke kever is wellicht toeval, twee antieke kevers is curieus, maar drie antieke kevers begint toch echt op een verzameling te lijken. Dat geldt ook voor muziek. Een tiental cd’s is de gebruikelijke stapel. Maar een kast vol is toch een cd-verzameling. Zo kan ik nog wel even door gaan. Ik ken mensen met een verzameling lieve heersbeestjes, kookboeken, stripboeken, tuinkabouters, videobanden, bierblikjes en politiepetten.
Ik weet uit ervaring dat juist spulletjes van de politie heel erg in trek zijn. Uniformstukken, onderscheidingstekens, petten, helmen, wapens en stickers zijn geliefde verzamelobjecten. In de Canadese hoofdstad Ontario woont een politieman die een verzameling Britse politiehelmen is begonnen. Ondanks het feit dat hij toch niet echt om de hoek woont, heeft hij een respectabele hoeveelheid helmen verzameld. Zijn verzameling staat natuurlijk op internet. Klik er hier naar toe. Ik vond ook enkele andere sites van politieverzamelaars. Dit is er een van een liefhebber van politieauto’s. En op deze site zijn allerlei spulletjes te vinden van de politie.