Bier moet vrouwendrank worden
Londen – Een van de attracties van een bezoek aan Groot-Brittannië is een vers getapte pint bitter in een gezellig pub. Terwijl ik dan geniet van m’n bitter, drinkt Corien een glas cola light. Zij is daarin niet de enige. De andere dames hebben een glas wijn of vruchtensap. De Campaign for Real Ale (Camra) is een Britse organisatie die bier en bierdrinkers een warm hart toedraagt. Camra ontdekte tijdens een onderzoek dat nog geen 25% van de vrouwen in de pub aan een glas bitter nipten. Vrouwen vinden bier een ouderwets en vooral onvrouwelijk drankje. Ze vinden het meer iets voor kerels zoals Inspector Morse. Omdat Camra het bierbuik-imago zat is, startte zij een actie om het bier aantrekkelijker voor vrouwen te maken. Zij schoven daarom tijdens hun jaarlijkse Great British Beer Festival in het Londense Olympia theater de godin Ninkasi naar voren. Zij creëerde reeds 4000 jaar geleden een recept voor bier. Ninkasi, ‘the new Goddess of British beer’, werd aanbeden door zowel mannen als vrouwen in een gebied dat we nu kennen als Irak. Om hun argumenten kracht bij te zetten, was Prins Charles aanwezig. De Prince of Wales hanteerde zijn pint bitter met grote vaardigheid. "Brewers need to present beer in a more original and modern way if they are going to build a following with women," vond hij. Ik ken daar maar een antwoord op: “Proost.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten