zondag 18 november 2001

Op de koffie
Perth – Op zondagmorgen een kopje koffie drinken bij je familie is een heel goede gewoonte in ons land. In het fraaie herfstzonnetje fiets je dan bijvoorbeeld even bij je ouders langs. Onder het genot van een kopje koffie neem je dan even de week met hen door. “Kijk eens, ik heb een nieuwe stoel in de keuken”, zegt ma en “Wil je dit dvd-tje even lenen”, oppert zoonlief en ma gaat verder met: “Neem nog een stuk gevulde speculaas”. Lichtvoetige conversatie voor de zondagmorgen. Intussen spelen de kleinkinderen in het zonnetje op de grond met de blokken.
Toch is dit tafereel niet meer zo gebruikelijk als vroeger. In Nederland zit er soms al gauw zo’n 100 tot 150 kilometer tussen ouders en kinderen. De familie in Australië en Canada lacht zelfs daarom. Daar is er soms een hele vliegreis voor nodig om eens bij elkaar op de koffie te kunnen.
Wij nemen dus onze toevlucht tot het internet en gaan virtueel op de koffie bij elkaar. Zo houden we elkaar ook op de hoogte. Want op die manier weet ik nu dat er bij Connie & Len een fraai sabel boven de open haard hangt en dat ze enthousiaste schaakspelers zijn. Het bord en de stukken staan immers altijd klaar. Bovendien is tenminste één van de twee muzikaal. Dat bewijst het orgel in huis. Ik weet dat omdat ik bij hen op de koffie ben geweest. Weliswaar virtueel, maar ik heb zo toch een wandeling door hun ruime woning gemaakt. Connie, die achter haar computer, al die informatie beschikbaar maakte, is bovendien een dierenliefhebster. Dat bewijst het konijn op haar bureaublad.

Klik zelf eens naar Connie & Len

Nog 43 dagen tot de komst van de Euro


Geen opmerkingen: