donderdag 1 november 2001

In alle rust en met grote concentratie
Delft - Louis van Dijk beweerde ooit dat hij slechts een paar maten behoefde te horen van een pianist en hij wist direct wie het was. Toen men dat een keer in een tv-programma testte, had hij het overigens lang niet altijd bij het rechte eind. Het blijkt dus moeilijker dan het lijkt. Toch denk ook ik dat ik het verschil hoor tussen Art Tatum, Louis van Dijk en Nat King Cole, om maar een paar heel verschillende manieren van spelen te noemen. Ook George Shearing is een pianist die ik denk te herkennen. Maar juist Shearing maakt het vaak heel erg moeilijk omdat hij de stijl van een andere pianist zo makkelijk overneemt, interpreteert en incorporeert in zijn spel. Hij haalt ook vaak klassieke componisten aan. Je herkent in een zelfde nummer met net zoveel gemak een stukje Rachmaninov als een stukje Tatum. Dat citeren van anderen is volgens mij iets dat vooral blinde pianisten hebben. Ze kunnen immers niet van bladmuziek lezen tijdens een concert. Alle stukken die ze willen spelen, moeten ze uit hun hoofd leren. Het helpt dan als je een absoluut gehoor hebt. Je bent in staat om dat wat je hoort direct na te spelen. Je slaat het heel makkelijk op in je muzikale geheugen en het komt er ook net zo makkelijk weer uit. Muzikanten die geen noten kunnen lezen hebben hetzelfde. Erroll Garner was niet blind, maar kon geen noot lezen. Ook hij citeerde tijdens concerten vaak allerlei klassieke componisten. Als Garner de avond voor een concert naar een klassiek plaat had geluisterd, dan kwamen er tijdens het concert flarden van terug in zijn eigen spel. Is dat erg? Nee, zeker niet.
Ik luister graag naar de solo-cd van Shearing, die ik in augustus van dit jaar in Devon, kocht. Het zijn stukken uit 1956 en 1957. Ik hoor allerlei invloeden en citaten en ben erg onder de indruk. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vinden dat dit de soort muziek is die thuis hoort in hotelliften en -badkamers. Ik vind het muziek die je in een makkelijke stoel moet beluisteren. In alle rust en met grote concentratie.
En natuurlijk, indien mogelijk, met een goed glas whisky in de hand.

Klik naar George Shearing

Geen opmerkingen: