John Betjeman redde St. Pancras
Londen – Wie vanaf het vasteland van Europa naar Londen reist met de Eurostar komt aan op St. Pancras International, het mooiste treinstation van Groot-Brittannië. De geschiedenis van deze aankomst- en vertrekplaats van de snelle treinverbinding heeft een bizar begin. Het scheelde in de jaren zestig van de vorige eeuw maar een haartje of het prachtige gebouw was gesloopt.De ontstaansgeschiedenis begint in 1868. Het St. Pancras Station werd gebouwd voor de Midland Railway. Zij vertrokken hier met hun stoomtreinen naar Manchester, Carlisle en de steden van het Penninisch Gebergte. Het station werd opgezet als een waar spoorwegpaleis. Het gebouw is geheel opgetrokken in rode steen en gebouwd in neogotische stijl. Een prachtig voorbeeld van de Victoriaanse bouwstijl. Er werd een al net zo prachtig hotel tegenaan gebouwd. Het tij begon echter te keren in de jaren twintig. De eigenaar van Euston Station kreeg toen ook St. Pancras in bezit. Hij vond de treinen en het station gedateerd en stak zijn geld liever in Euston Station. Hierdoor zette het verval in. Het mooie hotel werd gesloten en bleef leeg staan. In de jaren zestig ontstond het plan om de stations van St. Pancras en daarnaast gelegen King’s Cross samen te voegen. Daarvoor wilde men beide stations slopen en een groot nieuw modern treinstation bouwen. Dit schoot dichter Sir John Betjeman (1906-1984) in het verkeerde keelgat.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten