maandag 10 januari 2011

Zwemmen is leuk

Veldhoven – Zaterdagmorgen om half negen liggen Dieuwertje en Emma in het water van zwembad Den Ekkerman in Veldhoven. Dieuwertje oefent dan voor haar B-diploma en Emma is bezig met haar A-diploma. Corien & ik gingen afgelopen zaterdag met Sander mee omdat het een kijkles was. Normaal is er van de verrichtingen van de kinderen niets te zien, maar op een kijkles mag je op de tribune plaats nemen. Ik vind het heel belangrijk dat kinderen goed kunnen zwemmen. Afgelopen zomer hoorde ik van mensen van de reddingsbrigade dat ze in de eerste week van de zomervakantie al zevenhonderd (700) mensen moesten redden uit het water. De meesten van hen waren kinderen. De conclusie ligt voor de hand kinderen zwemmen niet alleen steeds slechter, ook de conditie van de kinderen is niet goed.
Ik vond het dan ook prachtig om te zien dat de meisjes een half uur lang baantjes trokken. In Veldhoven leren de kinderen zwemmen zonder drijfhulp. Er komen tijdens de lessen geen bandjes of drijfpakken aan te pas. Ze leren dus niet alleen goed zwemmen, ze doen ook conditie op. Dat laatste is net zo belangrijk. Vooral Dieuwertje viel me op door haar snelheid. Ze haalde menig jongentje in omdat ze heel soepel en snel door het water schiet. Alleen in de groep van Dieuwertje werd er op het eind van de les een spel gedaan. De meisjes – er zitten er maar twee in de groep – mochten op een vlot plaats nemen. Zij werden door de jongentjes naar de andere kant van het bad geduwd. Leuk en goed voor de conditie.

Geen opmerkingen: