maandag 17 januari 2011

Poepgoed

Delft – Kunming is de hoofdstad en grootste stad van de zuidwestelijke provincie van China, Yunnan. Er wonen bijna 4 miljoen mensen. Het is – vanwege zijn hoge ligging - een van de weinige steden van China waar de smog in de zomer meevalt. De Chinezen noemen de stad mede dankzij het milde klimaat de ‘Lentestad’. Ik vertel dat om je een beetje een idee te geven van de stad voordat ik begin over een lokaal restaurant dat wereldwijd de aandacht heeft getrokken. Nee, het heeft geen Michelinsterren of bijzondere gerechten op de menukaart staan die een speciale aanbeveling rechtvaardigen. Toch staan voor het Modern Toiletrestaurant dat onlangs in de stad opende zo nu en dan flinke rijen voor de deur.

De klanten van het restaurant zitten niet op een stoel, maar op een tot zetel omgebouwde wc-pot. Aan de muren hangen geen gewone lampen, maar omgebouwde urinoirs. Op de menukaart staan gerechten met een naam die nu niet meteen uitnodigd tot consumptie. Vertaald staat er zoiets als ‘poepijsco’, ‘toiletpot hotpot’ en ‘gebakken poepvingers’.

 Eigenaar Xu Liang beweert dat zijn restaurant vooral erg populair is onder scholieren en studenten. Uit een enquête in de Chinese stad bleek dat slechts twintig procent van de inwoners het een slecht idee vinden. De rest wil wel eens iets proeven van de kok van het Modern Toiletrestaurant. “Ongebruikelijke combinaties blijken in de praktijk goed te werken”, meent Liang. “Een toilet en een restaurant zijn twee volledig verschillende zaken, maar de combinatie van de twee zorgt in mijn zaak voor een unieke ervaring”, gaat de man trots verder.

Yang Siwen, een student van de locale universiteit, vertelt: ”Ik ging de eerste keer inderdaad naar binnen omdat ik dacht dat het een openbaar toilet was. Binnen bleek het een restaurant en besloot ik maar iets te bestellen. Sindsdien heb ik hier nu drie keer gegeten.” Inmiddels zijn ook in andere Chinese plaatsen Modern Toiletrestaurants geopend. In Europa heeft de keten nog geen vestigingen, maar ik verwacht ze binnenkort te zien binnen spoelen.

Geen opmerkingen: