vrijdag 14 januari 2011

Het blijven leuke lijstjes

Delft – Januari is de tijd van de leuke en opmerkelijke lijstjes. Wetenschappers en opinieonderzoekers publiceren in deze maand hun statistieken. Ik vind het immer leuke leesstof, maar denk daarbij wel altijd aan wat de Schotse schrijver Andrew Lang ooit zei: ”Veel mensen gebruiken een statistiek zoals een dronkaard een lantaarnpaal: ter ondersteuning in plaats van ter verlichting”. Het klimaat is immer een goed onderwerp om lijstjes over te maken. Neem nu het vorige jaar. Het staat niet in mijn geheugen gegrift als een bijzonder warm jaar. Ik geeft toe het was zo nu en dan lekker van de zomer, maar ook nat. Maar zowel in het begin van het jaar en als in de laatste maanden van het jaar was het koud, nat en glad. Wetenschappers van het Amerikaanse National Climatic Data Centre kwamen deze week weer met hun gebruikelijke statistieken.

Ik lees tot mijn verbazing dat de temperatuur 0,62 graden Celsius boven het gemiddelde van de hele vorige eeuw ligt. De Amerikaanse klimaatdeskundigen hebben het over een topjaar. Ons vorige topjaar was 2005. Dat was het warmste jaar ooit gemeten en vijf jaar later wordt dat record al geëvenaard. Hoe komt het nu dat ik dit niet geloof. Niet alleen in Europa ook in Amerika had men immers een koude winter. Die kou wordt in de statistieken geheel gecompenseerd door de juist erg hete zomers in Rusland en Pakistan. Je ziet het gaat om gemiddelden. Terwijl het hier in december vier graden kouder was dan gemiddeld, was het in Noordoost-Canada in die maand juist tien graden warmer dan gemiddeld. En zo komt het dat 2010 samen met 2005 het warmste jaar ooit is, terwijl wij hier kleumend in de kraag van onze jast doken. De Duitse theoloog Maarten Luther wist het in de vijftiende eeuw al: ”Geneeskunde maakt de mensen ziek, statistiek maakt de mensen ongelukkig en theologie maakt mensen zondig”. Maar het blijven leuke lijstjes om te lezen.

Geen opmerkingen: