vrijdag 28 januari 2011

Geef me 1 miljoen dollar

Delft – Wat ga je doen als je groot bent? Het is een vraag die ouderen graag stellen aan peuters en kleuters. Ik gaf kind de vraagsteller altijd twee opties: bankdirecteur of circusdirecteur. Dat ik geen van beide ben geworden hoef ik je niet meer te vertellen. Ik ben niet alleen niet bij een bank of in het circus terecht gekomen, maar de ambitie om ergens directeur van te worden, nam ook snel af. Als je de vraag stelt aan de ouders in plaats van aan het kind, krijg je heel andere antwoorden. “Als hij/zij maar gelukkig wordt” is daar meestal een adequate samenvatting van. Niemand antwoordt met: “Ik hoop dat mijn kind rijk wordt”. Men komt nog het dichts bij met de opmerking: “Ik hoop dat mijn kinderen het goed krijgen”. Er zijn veel manieren om het goed te krijgen en ‘hard werken’ is daar meestal een onderdeel van. De Amerikaanse cabaretier Craig Rowin bedacht een nieuwe manier om rijk te worden. Hij plaatste simpelweg een oproepje op YouTube.
Hij vroeg doodgewoon aan een groot aantal multimiljonairs in de wereld: ”Geef mij één miljoen dollar”. Hij merkte er trouwens direct heel eerlijk bij op dat hij liever geen tegenprestatie wilde geven. Een hopeloze zaak? Klik hier en zie wat er op 2 februari gaat gebeuren in UCB Theater in New York.

Geen opmerkingen: