zaterdag 15 januari 2011

Heb je al geboekt

Delft – Ruim 81 procent van de Nederlanders is vorig jaar een of meerdere keren op vakantie gegaan. Dat betekent dat bijna 20 procent niet op reis gaat voor de vakantie. Van een schoolklas met 20 kinderen komen er dus 4 na de vakantie niet op school terug met reisverhalen. Dat is tamelijk veel vind ik. Het aantal mensen dat op vakantie gaat, daalde vorig jaar en ook de verwachting voor dit jaar is, dat er minder mensen op vakantie zullen gaan. Vorig jaar daalde het aantal vakanties met een half procent tot ruim 36 miljoen, de uitgaven daalden ook met 0,5 procent tot ongeveer 15 miljard euro. Vooral de vakantie in eigen land daalde, terwijl de vakantie naar het buitenland ongeveer gelijk bleef. Waar komt die dalende reislust vandaan?
De toeristische branche geeft nog steeds de crisis de schuld. De reisaanbieders moeten dus steeds meer moeite doen om op te vallen. Zowel op internet als op tv buitelen ze over elkaar om onze aandacht te krijgen. Tot 16 januari kun je ook nog naar de vakantiebeurs. Niet bepaald mijn idee van een leuk uitje. Vakantie boek je tegenwoordig achter de computer. Een vakantie boek ik tegenwoordig niet meer last minute, maar last second. De grappige filmpjes op tv en internet hebben op mij dus geen enkel effect. Ik tik in Google de gewenste bestemming en vergelijk de aangeboden reizen. Daar helpt geen grappige strandbal aan.

Geen opmerkingen: