zaterdag 22 januari 2011

Pizzaballa syndroom

Delft - Ik zag gisteren bij de supermarkt kinderen buiten vragen om voetbalplaatjes. Nu gebeurt dat alleen nog bij C1000, vanaf maandag begint ook Albert Heijn weer met het verstrekken van de voetbalplaatjes. Ik vraag me af of de jongentjes het vorige album vol hebben gekregen. Misschien bestaat er wel een Nederlandse Pierluigi Pizzaballa. Ik zal even toelichten wie dat is en wat het naar hem genoemde syndroom is.

Pierluigi Pizzaballa was de spectaculaire doelman van onder meer Atalanta, AC Milan en Roma, maar nu vooral bekend vanwege zijn Panini-plaatje in het Serie A-album. Ik heb het over de jaren zestig van de vorige eeuw. Menig Italiaanse man die vijftig jaar geleden de voetbalplaats van Panini spaarde, liep het ‘Pizzaballa-syndroom’ op. Door nooit helemaal opgehelderde oorzaken werden van het plaatje van Pierluigi Pizzaballa veel te weinig exemplaren in omloop gebracht. Het resultaat was dat in de verder complete albums van de voetbalgekke Italiaanse jongentjes één witte plek overbleef. Dat was de witte plek van Pierluigi Pizzaballa. De wanhopige verzamelaars beweerden dat Panini met opzet bepaalde spelers in beperkte hoeveelheden in de zakjes stopte, ter stimulering van de verkoop. Het bedrijf ontkende dit en beweerde bij hoog en bij laag dat alle spelers in gelijke aantallen waren gedrukt en gedistribueerd. Het zal nu wel meevallen, want AH organiseert tegenwoordig ruilmiddagen. Het scheelt verzamelaars een levenslang trauma.
 

Geen opmerkingen: