woensdag 10 november 2010

Met de stille trom

Nijmegen – Hoe verkoop je een auto? De reclamejongens en –meisjes vonden dit voor kort tamelijk eenvoudig. Je parkeert simpelweg een mooie en het liefst schamel geklede jonge vrouw op de motorkap van de auto die je aan de man wilt brengen. Zo ging het nog niet zo lang geleden maar al te vaak. Maar nu vinden we dat sexistisch en denigrerend. Bovendien verkochten ze er geen extra auto’s door. In de autobranche heeft men het rap ingeruild voor thema’s als zuinigheid en veiligheid. Het heeft meer met een auto te maken en je verkoopt ze daardoor beter. Een wijze les die nu ook ruw duidelijk wordt aan de afdeling communicatie van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij moeten nieuwe studentes en studenten aan te trekken en dachten dat het etaleren van een mooie vrouw daarbij een goed middel zou zijn.


Ze trokken voor het maken van promotiefilmpjes voormalig playmate Ancilla Tilia aan en gingen aan de slag. Inmiddels zijn er drie filmpjes gemaakt en gepubliceerd. Maar de nieuwe filmpjes die zojuist klaar zijn, zullen we nooit zien. Die blijven op de plank liggen bij de afdeling communicatie. Dat gebeurt na nogal negatieve interne reacties. De ondernemingsraad en de studentenraad van de universiteit begrijpen niet hoe deze filmpjes helpen bij het aantrekken van nieuwe studenten. Bovendien vindt men het sexistisch en denigrerend. Collegevoorzitter Roelof de Wijkerslooth is het met hen eens. Hij was ook niet blij toen hij de filmpjes zag en zegt toe dat “de filmpjes met de stille trom zullen vertrekken." Of de ‘stille trom’ een goed middel is, is erg onzeker. Daarvoor zijn we wellicht al te veel verspreid via het web. Voorlopig zijn de filmpjes trouwens nog te zien via www.studereninnijmegen.nl. In Nijmegen hebben ze wel een heel stille trom.

1 opmerking:

Anoniem zei

tsja, veel knappe meisjes studeren in Nijmegen.. Daar kan de unie ook niet zoveel aan doen, haha. Jolijn