donderdag 4 november 2010

Houten heiligen

Delft – Museum Het Prinsenhof is niet alleen de voormalige woning van Prins Willem van Oranje. Het was eerst een klooster. Het Sint Agathaklooster was het grootste en rijkste klooster van het middeleeuwse Delft. Sommige namen van de zalen herinneren nog aan die periode uit de geschiedenis van gebouw. De naam Prinsenhof kreeg het gebouwencomplex pas na de Reformatie toen Prins Willem van Oranje er ging wonen. Corien & ik bezochten het museum recentelijk om de tentoonstelling van de Delftse kunstenaar Jan Rijnders te zien. Rijnders is nu vijftig jaar kunstenaar en wordt deze maand bovendien 75 jaar. Een mooie aanleiding voor een mooie overzichttentoonstelling. Het museum heeft terecht flink wat ruimte voor de creatieve Delftenaar vrij gemaakt. Er hangt werk van hem in de Beneden- en Bovenkruisgang, het Novicenkoor en de Beeldenzaal. En zo kom ik weer terug op de namen van de zalen van het museum. Op de foto zie je de Beeldenzaal. Het was in de tijd van het klooster een nonnengalerij. Dat kun je aan de enigszins aflopende houten vloer nog zien. Onlangs is de zaal voorzien van nieuwe verlichting en nu pas kun je goed zien waarom deze zaal de Beeldenzaal wordt genoemd.

In de muurstijlen bevinden zich aan de bovenzijde houtsculpturen van apostelen en heiligen. Ik ben toch heel wat keren in deze zaal geweest om tijdelijke tentoonstellingen te bekijken en nog niet eerder waren mij de houten beelden opgevallen. Ik vermoed dat de sculpturen de Beeldenstorm hebben overleefd omdat ze zo hoog waren weg gestopt in de schaduw. Nieuwe verlichting geeft de houten heiligen een nieuw leven.

Geen opmerkingen: