woensdag 24 november 2010

Beroemde tweeling

Rome - De grote trap die Corien & ik opklimmen, komt uit op de Piazza del Campidoglio. Die statige trap heet de Cordonata. Het is zijn statige naam meer dan waard. Aan het plein staan namelijk geen huizen. Hier staan alleen paleizen. Het Palazzo Senatorio is het stadhuis van Rome. Het Palazzo dei Conservatori en het Palazzo Nuovo aan weerszijde herbergen het Capitolijnse museum. In het midden van het plein staat het ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius. Althans de kopie daarvan, want het origineel staat in het museum. Er staan veel kopieën in Rome. Rondom het standbeeld staan groepjes toeristen die aandachtig naar hun gids luisteren. Ik hoor Franse, Duitse, Engelse en Nederlandse gidsen de hoofden van de mensen volstoppen met feiten. Feiten over de paleizen, de standbeelden, de keizers en al die andere zaken die ze straks thuis weer vergeten zullen zijn. Ik slenter door en zie om de hoek boven op een kolom een beeld van een wolvin die twee kleine mannetjes zoogt. Dit beeld staat in diverse varianten op tal van plaatsen in de Italiaanse hoofdstad. Hier staat het vlak voor een marmeren trap.

Ik loop de trap op en kan zo van heel dicht bij een foto maken van de kereltjes onder de wolvin. Een Vlaamse mevrouw is van haar groepje weg gelopen om net zo’n foto te maken. “Dat is de beroemde tweeling Galilio Galilei uit de geschiedenis van deze stad”, legt ze me uit. Ik knik en laat het maar zo. Ik geloof niet dat de natuurkundige en astronoom een standbeeld heeft in Rome. Het Vaticaan besloot nog niet zo lang geleden om geen standbeeld van hem in de pauselijke tuinen in Rome te plaatsen. De Italiaanse ruimtevaartgigant Finmeccanica had dat willen financieren, maar het Vaticaan had er geen trek in om de man die ooit door hen wegens zijn ketterse bewering dat de aarde niet het centrum van het heelal is, werd veroordeeld met een standbeeld te eren. Zonder dat de paus het weet, denkt in ieder geval één mevrouw dat ze een foto heeft van het standbeeld van Galileo Galilei in Rome.

Geen opmerkingen: