maandag 1 november 2010

Dit is de waarheid

Delft – De bekendste uitspraak van de Amerikaanse krantenmagnaat William Randolph Hearst luidt: “Never let the truth get in the way of a good story”. De uitspraak schoot door mijn gedachten toen ik met Corien een bezoekje bracht aan de ‘Brug der zuchten’ in Venetië. De krantenman uit de vorige eeuw heeft volgens mij overigens maar gedeeltelijk gelijk. In mijn krant lees ik graag de waarheid. Slechts voor een boek gelden andere normen. Daar voor geldt de uitspraak van Mark Twain: "Never let the truth stand in the way of a good story, unless you can't think of anything better." Inderdaad, waarom zou je een mooi verhaal laten bederven door de saaie waarheid. Ik kwam op dit citaat omdat onze gids het verhaal vertelde over de brug der zuchten (in het Italiaans Ponte dei Sospiri). De brug, die van het paleis van de Doge naar de gevangenis leidt, dankt zijn naam aan de Britse dichter Lord Byron. Volgens Lord Byron wierpen de veroordeelden die over de brug terug werden gebracht naar de gevangenis door het raam daarvan een laatste blik op hun geliefde Venetië. Een mooi verhaal dat de tand des tijd perfect heeft doorstaan. Onze gids bedierf het met de waarheid. Zij vertelde dat de brug in werkelijkheid pas is gebouwd na de dagen van de inquisitie en standrechtelijke executie. De cellen werden voornamelijk bevolkt door kleine criminelen. Bovendien is door de ramen van de brug door het stenen motief erin niet zo veel te zien van Venetië. Ik houd me voortaan vast aan een ander verhaal. Als je bij zonsondergang in een gondel met je lief onder de brug door vaart, zal eeuwige liefde je deel zijn in een gelukkig huwelijk. Dat verhaal laat ik door niemand bederven.

Geen opmerkingen: