dinsdag 7 juli 2009

Vraatzucht in beeld gebracht


Hazerswoude-Rd – Het onderwerp van het profielwerkstuk voor geschiedenis van onze geslaagde nicht Denise was `De Zeven Hoofdzonden’. Paus Gregorius de eerste stelde in de zesde eeuw een lijst op van de zeven hoofdzonden die elk weer aan de basis liggen van vele andere zonden. Ook in de bijbel wordt natuurlijk aandacht besteed aan de zonden, maar die komen niet overeen met deze lijst van zeven hoofdzonden. We kennen allemaal het schilderij ‘De Zeven Hoofdzonden’ van de schilder Jheronimus Bosch. Het hangt in het Prado museum in Madrid. Denise heeft haar werkstuk ook geïllustreerd. Niet met schilderijen, maar met foto’s. Ze ronselde een stel vriendinnen, zorgde voor kleding en attributen en regelde een camera, locatie en fotograaf. Het vastleggen van de zeven hoofdzonden heeft heel wat zondagen gekost van onze nicht en haar vriendinnen. Het resultaat mag er dan ook zijn. In de huiskamer van Nella & Martien hangt de vijfde zonde boven de bank. Het is de vraatzucht. Denise heeft er zelf voor geposeerd.

Denise poseerde zelf voor de vraatzucht.

Ik som de zeven hoofdzonden hier nog maar even op, je hebt ze vast vergeten.
  1. Superbia (hoogmoed)
  2. Avaritia (gierigheid)
  3. Luxuria (wellust)
  4. Invidia (jaloezie)
  5. Gula (vraatzucht)
  6. Ira (toorn)
  7. Acedia (luiheid)

Overigens zijn er ook zeven hoofddeugden. Ook daar zijn hele mooie schilderijen van gemaakt. Het bekende schilderij van Pieter Bruegel de Oudere over de zonde laat ook de deugden zien. Hij heeft er ook tekeningen aan gewijd.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een mooie foto! Het lijkt net op een schilderij van Vermeer met dat licht en het kleurgebruik. Leuk thema ook voor een profielwerkstuk. toevallig had ik voor een fotwedstrijd op de middelbare school ook een foto gemaakt van de zeven hoofdzonden. Hierbij had ik ook vrienden en zelfs familie opgetrommeld. De foto werd later nog verwerkt in een kunstwerk, maar zo mooi als deze van Denise was hij niet.

gr Jolijn

Unknown zei

Mooie afbeelding. Ik heb een vraag. Ik ben bezig voor een groep jongeren het thema van de 7 hoofdzonden uit te werken. Kan ik de andere 6 afbeeldingen bij dit thema ook krijgen?
Met groet, Erjan

Denise zei

hoi erjan,

ik wil je best de andere foto's ook mailen. mail me maar even.
dvanrijnswou[@]live.nl

even de haakjes naast de @ weghalen, die er staan vanwege spam :)

groeten,
Denise