maandag 20 juli 2009

Magische tentoonstelling


Den Haag - De prerafaëlieten leverden de belangrijkste Engelse bijdrage aan de negentiende-eeuwse schilderkunst. Werken van deze kunstenaars zijn vooral te vinden in Engeland. Maar er hangen ook werken in musea elders in de wereld. Zo heeft het Museo de Arte de Ponce in Puerto Rico een belangrijke collectie topstukken uit het Victoriaanse tijdperk, waaronder vijf sprookjesachtige schilderijen van Edward Burne-Jones. Ze zijn de reis naar Puerto Rico wellicht wel waard, maar toch komt dat er niet zo makkelijk van. Gelukkig hangen ze nu tijdelijk in het Gemeentemuseum in Den Haag en vormen daar de hoogtepunten van een bijzondere tentoonstelling over de prerafaëlieten die nog tot 20 september duurt. Corien & ik bezochten de expositie gistermiddag.

Er was veel belangstelling voor het grote doek van Edward Burne-Jones.

Het doek dat de meeste indruk maakt is het monumentale werk ‘De slaap van Koning Arthur in Avalon’ van Edward Burne-Jones. Het schilderij is ruim zes meter breed. Burne-Jones heeft er van 1881 tot op de dag voor zijn dood in 1898 aangewerkt. Het werk is dus niet voltooid. Dat is vooral zichtbaar aan de rechterzijde van het doek. Ook ontbreken op de muziekinstrumenten de snaren. Het museum in Puerto Rico kocht het kolossale doek in 1960. Het is nu voor het eerst op reis. Dat is niet alleen bijzonder voor Den Haag, maar ook voor Europa. Vooral het grote formaat maakt het reizen moeilijk voor het schilderij. Het kan alleen opgerold worden vervoerd en moet in de ruimte waar het zal worden geëxposeerd weer in het frame worden gehangen. Een spannende bezigheid, verzekerde een woordvoerster van museum me.

 De mythische koning Arthur is na zijn strijd met Sir Mordred dodelijk gewond geraakt. Om te voorkomen dat hij zal sterven, werd hij door zijn halfzuster Morgan Le Fay en twee andere koninginnen naar het magische Avelon gebracht, waar hij volgends de legende zal slapen tot de wereld hem opnieuw nodig heeft.

Burne-Jones had een grote fascinatie voor de middeleeuwen en de Arthur-legenden Daarin kon hij zijn ideale wereld verbeelden. Burne-Jones zich liet inspireren door het classicisme. Zijn mensen zijn bijna onwerkelijk mooi, de draperieën vallen sierlijk en de composities zijn evenwichtig. Hij begon aan het doek in opdracht van George Howard. Die wilde een Arthuriaanse scène naar keuze. Vanwege het formaat heeft Burne-Jones het doek meerdere malen moeten verplaatsen naar verschillende ateliers. Voor wie de Arthur-legende is vergeten, vertel ik wat de voorstelling is. De mythische koning Arthur is na zijn strijd met Sir Mordred dodelijk gewond geraakt. Om te voorkomen dat hij zal sterven, werd hij door zijn halfzuster Morgan Le Fay en twee andere koninginnen naar het magische Avelon gebracht, waar hij volgends de legende zal slapen tot de wereld hem opnieuw nodig heeft.

Geen opmerkingen: