donderdag 16 juli 2009

Naugty but nice


Londen – Tegenwoordig moeten we overal calorieën tellen. In de winkel kijken we eerst op de verpakking naar de hoeveelheid kcal die in het eten zitten voordat we het in het winkelwagentje gooien. Een bitterkoekje telt 55 kcal. Dat is meer dan een halve boterham. Dat wil je wel weten in de winkel. Toch? Ooit was er een tijd dat producenten van al dat lekkers gewoon toegaven dat het ondeugend was om koekjes te eten, maar ze verzekerden ons ook dat het heel lekker was. Dat was in die gezellige jaren tachtig. Toen was geluk nog gewoon heel dik. Ik herinner me de Britse ‘Naugty but Nice’-reclame. Grappig en heel eerlijk over het dikmakende effect, zonder je een schuldgevoel aan te praten. Je voelde je juist lekker ontdeugend als je toch zo’n heerlijk slagroomtaartje at. Dan smaakte het dubbel lekker. Dat ondeugende gevoel is voorgoed voorbij. Nu wordt ons een schuldgevoel aangepraat. Ik voel me in de winkel heel schuldig als ik crème fraîche (344 kcal per 100 gram) koop. Zelfs als het ‘light’ is.

De gekruide smaak van Bifteki Souvlaki wordt in het restaurant extra versterkt door de wetenschap dat je 750 kcal zit weg te slikken.

De Londense restaurantketen The Real Greek brengt dat schuldgevoel nu ook over op de mensen in hun restaurant. Als eerste in Groot-Brittannië zetten zij op de menulijst ook het aantal kcal dat in de maaltijd zit. De gekruide smaak van Bifteki Souvlaki wordt in het restaurant extra versterkt door de wetenschap dat je 750 kcal zit weg te slikken. Ik weet niet of ik het wel zo leuk vind om zelfs in een restaurant kcal te moeten tellen. Ik wil weer terug naar de tijd van naugty but nice.

Geen opmerkingen: