maandag 18 februari 2008

Uitgeteld


Delft – Ik heb nog nooit meegedaan met een vogeltelling. Ook zonder telling weet ik wel dat de merel en de koolmees het meeste voorkomen in mijn tuin. Een telling onder de drijfvogels die vlak achter mijn tuin in de wetering teren op het brood dat in grote hoeveelheden wordt neergegooid door buurtbewoners, zou waarschijnlijk de meeuw op de eerste plaats zetten. Enkele jaren geleden waren dat nog eenden en meerkoeten, maar nu overtreffen de meeuwen hen in aantal. Dat komt door de grote hoeveelheden voedsel die door enkele trouwe vogelliefhebbers dagelijks worden uitgestort aan de waterkant.

 Vogels tellen gaat het eenvoudigst als de gevleugelde beestjes stilzitten. Anders ben je gauw uitgeteld.FOTO:AD

Het zijn er slechts een paar, maar ze brengen plastic tassen vol met oud brood mee. Veel te veel door de eendjes, de meerkoeten, de ganzen en zwanen. Daarom hebben zich hier in de loop van de jaren heel veel meeuwen gevestigd. Ik ben met de uitbreiding van deze schreeuwen en schijtende vogels niet zo blij. Wij geven de zwemmende vogels in de wetering dan ook geen voedsel meer. De dieren hebben het niet nodig en het trekt alleen maar meer meeuwen naar dit water.

Geen opmerkingen: