donderdag 7 februari 2008

Lachen bij Ajax-PSV


Delft – In de tram naar Den Haag kom ik Karel tegen. Ik ken de rondbuikige gepensioneerde postbode met een passie voor PSV al tientallen jaren. Ook nu gaat het gesprek al gauw over voetbal. Samen met zijn vriend Sjef mist hij geen wedstrijd van PSV. Ook bij de uitwedstrijden is hij immer present. Hij raakt niet uitverteld over de wedstrijd Ajax-PSV.
“Man ik heb genoten en vreselijk gelachen”, vertelt hij.
“Gelachen?”, vraag ik. “Zo leuk was toch allemaal niet”, zeg ik denkend aan een paar acties van Edgar Davids.
“Toch wel”, gaat Karel verder, “Voor de wedstrijd werd omgeroepen dat een zekere meneer Verhoef naar het Slotervaart ziekenhuis moet omdat bij zijn vrouw de weeën zijn begonnen. Tot zover nog niets bijzonders. In de rust doet de officiële stadionspeaker nogmaals een oproep voor die meneer Verhoef omdat de bevalling nu echt was begonnen. Ik kijk Sjef aan en we schieten allebei in de lach. In ons vak vindt iedereen het nogal hilarisch. Na de wedstrijd wordt het nog gekker. Opnieuw doet de stadionspeaker een oproep. Nu feliciteert hij Verhoef met de geboorte van zijn zoon Kenneth Verhoef en vraagt of hij nu echt naar het Slotervaart ziekenhuis wil gaan.”

Zo eindigde de competitie vorig jaar.

Ik knik en geef toe dat ik nu wel begrijp waarom hij zo moest lachen.
”Sjef en ik kwamen niet meer bij van het lachen”, lacht hij ook nu weer. “Welke vent ziet nu zo graag Ajax verliezen van PSV dat hij niet naar de bevalling van zijn eigen vrouw gaat? Het geeft een hele nieuwe betekenis aan het woord loser”.
Hij is even stil. We naderen het punt waar hij moet uitstappen.
“Later wordt alles duidelijk, want er komt nog een boodschap: wij van Amstel begrijpen de heer Verhoef…”, zegt hij dan na een korte pauze.
”De stemming onder de Ajax-fans, die na de uitslag toch al niet zo geweldig is, slaat om in luidruchtig gemopper. Iedereen voelt zich beduveld door de stadionspeaker en Amstel. Sjef en ik konden er nog steeds wel om lachen”, zegt hij nog net voordat hij uitstapt.

Geen opmerkingen: