vrijdag 8 februari 2008

The Big Knit


Londen – In november kun je in de winkels van de Britse supermarktketen Sainsbury flessen smoothie kopen die zijn voorzien van een gebreide muts. De wollen mutsen worden gebreid door breisters en breiers die vrijwillig aan de slag zijn gegaan. Sinds 2003 loopt de actie nu al en elk jaar steeds beter. Innocent Drinks, de producent van de smoothie, schenkt voor iedere fles die met een muts wordt verkocht 50 pence aan Age Concern. Ze hebben deze keer meer dan 400.000 mutsen ontvangen. Dat levert een bedrag van ruim 200.000 pond op voor de liefdadigheidsinstelling Age Concern. Met dat geld worden oudere mensen de winter doorgeholpen. Men zorgt dat de oudjes te eten hebben en dat de kachel brandt.

Zo staan de flessen in de supermarkt van Sainsbury.

Werkelijk overal worden er tevoren breiavondjes en -middagen georganiseerd. De mutsjes moeten eind oktober bij Innocent binnen zijn, zodat de drankfabrikant de flessen op tijd kan voorzien van de hoofddekseltjes. Er is een heuse website waar waarop zelfs de ‘hat of the week’ is te zien. Ook zijn er breipatronen te vinden voor de beginnende breiers. Het is een leuk initiatief, maar ik twijfel of het in ons land ook van de grond zou komen. Nuchter Nederlanders zouden waarschijnlijk meteen het geld storten. Dat scheelt een hoop gebrei.

Geen opmerkingen: