zondag 2 december 2007

Sneu met Sint


Delft – Het drong eerder nog niet zo tot me door, maar nu de kleinkinderen hier logeren, hoor ook ik weer de paardenvoetjes trippelen over het dak. De jaarlijkse rentree van sinterklaas in ons land is opnieuw een geweldig succes. Toen ik gistermorgen met de kleinkinderen naar de stad ging, werd steeds duidelijker dat je domweg niet om sinterklaas heen kunt. De marketingjongens en –meisjes hebben de goedheiligman weer kundig ingezet om klanten naar de winkel te lokken en de omzet te verhogen.

 De marketingjongens en –meisjes hebben de goedheiligman weer kundig ingezet om klanten naar de winkel te lokken en de omzet te verhogen.

Benthe, Sietske en Karsten hadden een papieren schoentje ‘versierd’. Tegen inlevering daarvan mochten ze in de organiserende winkel een cadeautje uitzoeken. Deze marketingtruc wordt inmiddels toegepast van supermarkt tot schoenenwinkel. De kinderen rennen van etalage naar etalage. Overal buitelen Zwarte Pieten over elkaar en zijn de winkels volgehangen met speciaal voor de feestdagen bedachte cadeaus. Uit de luidsprekers schallen de overbekende sinterklaasliedjes. Dat sint het goed doet, blijkt ook uit de cijfers. De Nationale Winkelraad verwacht een sinterklaasomzet van 820 miljoen euro. Dat is acht procent meer dan vorig jaar.

De kinderen mogen kiezen.

Het gaat goed met ons land, want de mensen zijn kennelijk in staat om heel veel geld uit te geven aan computerspelletjes, boeken, dvd’s en kleding. Een lokale winkellier vertelde vrolijk dat hij in één week 500 TomTom’s had verkocht. En volgens mijn boekhandelaar vliegen de Italiaanse koekboeken als warme broodjes zijn zaak uit.
Het gekke is nu dat volgens de statistieken slechts 40 procent van Nederland pakjesavond viert. Dat betekent dat die indrukwekkende sinterklaasomzet door minder dan de helft van ons land wordt gerealiseerd. Ik begrijp dat de marketingafdelingen er dus volgend jaar nog harder tegenaan moeten, want er is nog veel meer te halen.
Toch ontdekte ik ook nog een sneu aspect aan de hele sinterklaasviering. Het zijn de oma’s en moeders die hun best doen om leuke en originele cadeautjes te kopen en de Sint gaat met de eer strijken. Dat is sneu. Toch?

Geen opmerkingen: