donderdag 13 december 2007

Het Delftse licht


Delft – Op vrijdag 17 augustus jl. brachten we een bezoek aan de National Gallery of Ireland in Dublin. Het was de eerste dag van het bezoek van Ad & Els en Corien & ik aan de Ierse hoofdstad. In dit museum kwam ik oog in oog met een schilderij van de Delftse meester Johannes Vermeer. Het Ierse museum heeft een indrukwekkende collectie 17de eeuwse Nederlandse meesters. Daar hoort ook het schilderij ‘Schrijvende vrouw met dienstbode’ van Vermeer bij.

 Schrijvende vrouw met dienstbode’ van Vermeer

Ik moest dinsdagavond tijdens ons bezoek aan het Vermeercentrum in mijn woonplaats weer even denken aan dat bezoek deze zomer aan dit fraaie museum. In het Vermeercentrum hangen kopieën op ware grootte van alle schilderijen van de Delftse grootmeester. Ook een afbeelding van dit betrekkelijk kleine schilderijtje uit 1670/71 hangt hier natuurlijk. Het was niet zozeer de confrontatie met de afbeelding van het schilderij dat me deed terugdenken aan de National Gallery of Ireland, maar een opstelling elders in het centrum. Omdat op de schilderijen van Vermeer het licht zo belangrijk is, heeft men hier het decor van dit schilderij gereconstrueerd zodat het licht opnieuw zichtbaar wordt. Een vriendin van Corien die hier ook was, heeft ons op mijn verzoek gefotografeerd. En zelfs op deze foto zie je het licht van Vermeer terug.

Het decor van de  Schrijvende vrouw met dienstbode’ met nieuwe figuranten.

Het licht van Vermeer is Delfts licht. Samen met Rembrandt is de Delftenaar Vermeer een van de beroemdste Nederlandse schilders aller tijden. De meester van het licht, is voor mij zelfs de belangrijkste schilder uit de Nederlandse Gouden Eeuw. Het Delftse licht speelt op bijna alle schilderijen van Vermeer een belangrijke rol en hij maakte meerdere schilderijen met vensters. Als je in Delft bent, moet je zeker eens een bezoekje brengen aan dit centrum. Het biedt een ontdekkingstocht door het leven, het werk en de stad van Vermeer.

Geen opmerkingen: