vrijdag 12 december 2003


Oneindig veel


SanderEindhoven – Sander reageerde in een mailtje over het berichtje over het priemgetal. Ik schreef daar ”Er liggen dus nog uitdagingen genoeg voor de wiskundigen onder de ODD-lezers.” Hij merkte daarover op:”ODD-lezers kunnen zeker meedoen, maar er is weinig uitdaging aan hoor! Je installeert gewoon het programmaatje dat je hier kunt ophalen en je laat het lopen op je computer. Als je (heel veel) geluk hebt, vindt juist jouw computer het volgende mersenne priemgetal.“
Sander toont ook duidelijk aan dat ik niet erg veel kaas heb gegeten van wiskunde. Ik schreef in het stukje dat er ”een permanente zoektocht gaande is naar het grootste priemgetal”. Dat blijkt toch even ander te liggen. Sander legde me uit dat er geen grootste priemgetal is. ”Sinds Euclides (300 voor Christus) weten we dat er oneindig veel priemgetallen zijn. Er bestaat dus altijd een groter priemgetal. Of je computer ook groot genoeg is om het te bepalen is een tweede vraag natuurlijk”, mailt hij naar me.

slee-ritje

Geen opmerkingen: