maandag 29 december 2003


Het spookt in Hampton Court


Het spook van Hampton Court.Kingston upon Thames – Corien & ik zijn heel wat keren op bezoek geweest in Hampton Court Palace. Het enorme Tudor kasteel ligt net buiten Kingston upon Thames, waar wij vijftien jaar lang in mei tien dagen verbleven. We waren daar voor de uitwisseling met Delft. Op het programma stond vaak een bezoek aan dit paleis van Henry VIII. Bij een dergelijk bezoek werd ons dan steevast verteld dat het er spookte. Nu zeggen Engelsen dat over bijna elk oud gebouw en Nederlanders halen dan ook maar nuchter hun schouders op. In Hampton Court denkt men nu echter het bewijs te hebben. Op een opname van de closed-circuit security camera’s trof men deze figuur aan. Zou dat een spook zijn?
Ik belde gids Vikke Wood, die ons menigmaal daar rondleidde. Zij zei:” We're baffled too. It's not a joke, we haven't manufactured it.” Ik geloof haar graag. Ik denk niet dat de mensen van het paleis het in elkaar gedraaid hebben. Maar het bewakingspersoneel? Halen die een grap uit? De beveiligers staan zelf nog voor een raadsel. Ik kreeg James Faulkes, die dienst had toen het beeld verscheen, aan de lijn. Ook hij is heel serieus:” It was incredibly spooky because the face just didn't look human.” Ik bromde maar eens instemmend. Het in 1525 gebouwde paleis is een populaire toeristenattractie. Sommige gidsen dragen ook kostuums uit de Tutor tijd.
”Jullie worden gewoon voor de gek gehouden door een gids”, suggereerde ik.
"My first reaction was that someone was having a laugh, so I asked my colleagues to take a look. We spoke to our costumed guides, but they don't own a costume like that worn by the figure. It is actually quite unnerving, “ antwoordde Faules op mijn suggestie.
De derde vrouw van Henry VIII, Jane Seymour, overleed hier tijdens de geboorte van een zoon. Men zegt dat zij hier nog rondwaart met een kaars in de hand. Maar het is duidelijk een man, dus zij kan het niet zijn. Het paleis is ook gebruikt als gevangenis voor King Charles I. Die werd later onthoofd. Zou hij het misschien zijn? Of Oliver Cromwell, die het paleis ook nog even in gebruik had. Bij Hampton Court haalt men de schouders op. Ze weten het niet. In ieder geval is het goed voor het toerisme. Tijdens de Kerst was het erg druk met mensen, die hoopten op een ontmoeting met het spook. Daar is niets mysterieus aan.

Kerstman op een slee


Geen opmerkingen: