Gelukkige vrouwen![]() De tweede tentoonstelling sluit prima aan. De tentoonstelling ‘Gelukkige vrouwen’ gaat over reclameaffiches uit de jaren ’50 en ’60. De meeste reclame was gericht op huisvrouwen. Zij kochten immers producten, zoals schoonmaakmiddelen, make-up en mode. De vrouw vervulde daarom een belangrijke rol in de reclame. In de jaren '50, de jaren van de wederopbouw, werd de vrouw aangesproken op haar rol van nijvere huisvrouw en moeder. Moccona beeldde haar in 1959 uit als de eenvoudig geklede, winkelende vrouw met het potje oploskoffie in de hand. De jonge vrouw ziet wel wat in het uit Amerika overgekomen nieuwe product in het glazen potje. Zij durft wel. De oudere dame kijkt nieuwsgierig over haar schouder en twijfelt. Bij een kopje Senseo bedachten Corien & ik dat onze kleindochters later met evenveel weemoed naar een tentoonstelling zullen kijken over de huishoudelijke apparaten en producten uit onze tijd. Het huisvrouwschap is allang geen fulltime ideaal meer en de man niet per definitie de kostwinner. Hoe zouden de rolpratonen zijn als onze kleindochters er op terug kunnen kijken. |
New York View from Summit One Vanderbilt
1 maand geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten