vrijdag 16 mei 2003


Een actieve leeshouding


Nienke leest in de tuin nog even in een boekje Eindhoven – Nienke kan nog niet ‘echt’ lezen. Maar ze is al wel een verwoed liefhebster van boekjes. Ze duikt graag in een boekje en voorlezen vindt ze ook geweldig. Door dat voorlezen, lijkt het soms net of ze al kan lezen. Ze weet wat er gaat komen. Deze foto kreeg ik toegestuurd van haar mamma. Samen met haar mamma en haar zusje Dieuwertje gaat onze oudste kleindochter elke week naar de bieb om een nieuwe leesvoorraad te halen. Zodra ze weer thuis is uit de bibliotheek zoekt ze een plekje om haar nieuwe boekjes door te nemen. Mamma trof haar zo aan in de achtertuin. Mijn juffrouw van de lager school noemde dat vroeger ‘een actieve leeshouding’. Ik heb nooit begrepen wat er actief was aan die houding, maar aan haar instructie luidde steeds: ”Zit rechtop, houd je hoofd recht en ontspan je schouders.” Mij lukte dat nooit. Rechtop zitten en tegelijk ontspannen, kan ik nog steeds niet. Nienke lukt het nu al.



Geen opmerkingen: