maandag 12 mei 2003

Britten oordelen over pruiken en toga's


 Wat is er tegen traditionele kleding. Verwar het niet met ouderwetse kleding Londen – Ik dacht altijd dat tradities heilig zijn in Groot-Brittannie. Totdat ik in the Times las dat men het dragen van pruiken en toga’s in de rechtbanken ter discussie stelt. Een onderzoek door the Lord Chancellor, Lord Irvine of Lairg, toonde aan dat 64 procent van de 1600 ondervraagden vonden dat de kleding moet worden veranderd. Rechters en advocaten zijn nog niet zo overtuigd. Daarvan wil 34 procent nadenken over een wijziging. Onder het rechtbankpersoneel is slechts 15 procent positief over een wijziging in de kleding.
Ik vind het argument dat de kleding ouderwets is niet op z’n plaats. Ik begrijp wel dat verdachten en getuigen wellicht worden geintimideerd door de traditionele kleding. De meningen onder vakmensen zijn verdeeld. De Law Society, waarbij 85.000 advocaten zijn aangesloten, is voor afschaffing. De Bar Council, een andere advocaten-organisatie, beschouwt het voornemen tot verandering als een publiciteitsstunt van de Labourregering.
Barones Scotland, de staatssecretaris van Justitie, zei dat de regering een rechtsysteem nastreeft dat gedegen is en past in de moderne wereld. ”Rechtbanken zijn er niet om tradities in stand te houden, ze moeten slechts verstandig oordelen.” Ik hoorde tijdens een bezoek aan de rechtbank van Southampton ooit van een rechter dat de pruiken tijdens warme zomerdagen erg onplezierig en zweterig zijn. Daar kan ik me inderdaad van alles bij voorstellen. Overigens heeft de Britse regering nog geen besluit genomen. Men wil dat de Britten zelf kiezen. Op een website wordt hen een serie voorbeelden voorgelegd.


Geen opmerkingen: