zaterdag 29 december 2001

Wereldberoemde ambtenaar en gekke koning
Londen – Op Tweede Kerstdag is op 72-jarige leeftijd de Britse acteur Sir Nigel Hawthorne in zijn woning aan een hartaanval overleden. Hoewel ik hem al kende als de welbespraakte topambtenaar Sir Humphrey Appleby in de BBC-televisieseries ‘Yes, Minister’ en ‘Yes, Prime Minister’, ging ik hem pas echt waarderen nadat ik hem de hoofdrol had zien spelen in de filmversie van Alan Bennetts toneelstuk ‘The Madness of King George’. Hij verdiende daarvoor naar mijn smaak een Oscar, maar kwam niet verder dan een nominatie. Wel verhief koningin Elizabeth hem in 1999 in de adelstand. Ik heb een tape van de BBC-documentaire ‘Canterbury, the Cathedral Tales’ waarop hij de kijker vertelt over de geschiedenis van de kathedraal van Canterbury en rondleidt daardoor en tapes waarop hij in de voetstappen van John Betjeman kleine Engelse plattelandssteden bezoekt. Ook dat doet hij magnifiek. Maar ondanks al zijn fraaie rollen hij zal toch altijd herinnerd worden als de machtige topambtenaar Appleby en gekke koning George.

Klik naar obituary in The Guardian.

Klik naar obituary in The Times.

klik naar obituary in het NRC

Nog 2 dagen tot de komst van de Euro.


Geen opmerkingen: