dinsdag 18 december 2001

Drie keer per dag ontbijten.
Walton on Thames - Op de Britse tv zijn de kookprogramma’s erg populair. Mijn favoriete Britse tv-kok is Gary Rhodes. Toch stond de Engelse keuken tot voor kort niet erg goed bekend. Je zou dan ook bijna denken dat de Britten liever kijken naar het bereiden van voedsel, dan er zelf een poging toe wagen. Mijn Engelse vrienden George & Mary doen hun uiterste best om dit slechte imago te verbeteren. Bij hen eet ik verrukkelijke Sunday roasts en allerlei andere traditionele maaltijden.

De bekendste maaltijd is het typische Engelse ontbijt: Eieren met spek, kippers, gebakken saucijsjes en kedgeree. En daarna natuurlijk warme toast met marmelade. George doet altijd zijn best om iedere dag weer een andere variant op het ontbijt te brengen. Ook al moet hij er een uur eerder voor opstaan. Het is dus niet zo gek dat men vroeger zei:” Als je in Engeland lekker wilt eten, dan moet je drie keer per dag ontbijten”. Nu gaat dat niet meer op. Er zijn vele goede restaurants waar je traditionele Engelse gerechten kunt bestellen.
Wat nog wel steeds opgaat is de vreemde manier waarop Engelse hun bestek hanteren. Wanneer u in een restaurant langs de tafeltjes loopt, herkent u direct de Engelsen. Zij onderscheiden zich in het gebruik van vork en mes. Engelsen houden hun vork omgekeerd vast. Ze drukken hun eten met het mes plat tegen de ronde achterkant van hun vork. Ik kan er niet aan wennen als ik George zijn grasgroene reuze erwten plat zie drukken tegen de vork, waarna hij er nog wat aardappelpuree tegen aanplakt met een stukje vlees. Als hij z’n vork naar z’n mond brengt, valt er niets af. Hij heeft dan ook een leven lang geoefend. Toen ik hem eens naar deze onhandige eetgewoonte vroeg, vertelde hij, dat hij als kind van z’n moeder een tik op z’n vingers kreeg als hij z’n vork andersom gebruikte. Hij geeft toe dat erwten op mijn manier eenvoudiger te eten zijn, maar blijft z’n opvoeding trouw. Ook aardappels eten Engelsen anders. U prikt uw vork in een aardappel en breekt uw pieper zo in tweeën. Uw Engelse tafelgenoot vindt dat barbaars. Hij snijdt z’n aardappel netjes in partjes, alsof het een stukje vlees is.

Mijn favoriete gedeelte van de maaltijd is het dessert. Daar zijn de Engelsen in het algemeen erg goed in en Mary in het bijzonder. Gebak met of zonder vruchten en ijs, overgoten met warme custardsaus. Die fantastische nagerechten hebben bovendien ook nog fraaie namen zoals Trifle, Syllabub en Spotted Dick.

Klik naar the English Cuisine
klik naar het recept van Syllabub
Klik naar het recept van Spotted Dick

Nog 13 dagen tot de komst van de Euro.

Geen opmerkingen: