woensdag 24 oktober 2001

Malse Maatjes
Den Haag – Bij de haringkraam aan het Binnenhof tref je met enige regelmaat dames en heren aan die een gezamenlijk politiek ideaal nastreven. Zij vertegenwoordigen het volk in “de kamer” volgens de regels van eenzelfde ideologie en dat schept een band. Maar ook de knechten van de democratie, de talloze ambtenaren van de departementen en “de kamers” zijn visliefhebbers. Zelf laat ik er ook graag met enige regelmaat een haring aan zijn staartje naar binnenglijden. Bovendien is de kraam een bron van informatie. Ik spreek er mijn Haagse vriend Eef Keukenbank - die een functie bekleed waar hij veel hoort - nogal eens. Zo vertelde hij mij laatst een nieuwtje over Hare Majesteit, dat ik hier met enige schroom doorvertel.
Zoals jullie weten verricht onze vorstin haar arbeid van uit het werkpaleis Noordeinde. Paleis klinkt heel chique, maar het is voor een groot deel niets anders dan een verzameling kantoren en vergaderruimten. Maar toch boeit het de mensen zeer, want er staan dagelijks toeristen voor om er een kiek van te maken. Het werkpaleis herbergt ook de officiële ontvangstruimten, dus kan je er nog wel eens een glim opvangen van een bezoekende ambassadeur ofzo. Eef vertelde mij dat onze koningin binnenkort de deuren open gaat gooien. En als Eef dat beweert, dan is dat zo. Straks mogen de toeristen ook binnen hun kiekjes maken.
“Ze moeten we even aan de kant, als er bezoek is van een hooggeplaatste persoon, maar verder zijn er geen beperkingen”, wist hij me te vertellen. Ik had juist een half harinkje in de mond en kon hem niet direct antwoorden.
Eef legde dat uit als bewondering voor zijn informatiepositie en gooide er nog een mededeling tegenaan: “De koninklijke stallen gaan ook open voor het publiek”.
Ik haalde de afgehapte vis uit de mond en zei nu: “Wat leuk dan kunnen de mensen ook het tuig bekijken”.
“Ja en de auto’s”, ging Eef enthousiast verder.
”Hoe zit dat met HTB? Mogen we daar ook naar binnen?” wilde ik nu wel weten. HTB is de in Haagse ambtenarenkringen algemeen gebruikte benaming van het woonpaleis Huis ten Bosch.
“Nee, dat wordt lastig. Dat blijft alleen virtueel mogelijk”

Bezoek HTB virtueel

Geen opmerkingen: