donderdag 12 januari 2012

Red een boom, koop een e-reader

Delft – In ons huis is de e-reader een geduchte concurrent van het ‘gewone’ boek. Sinds Corien haar e-reader heeft, is het aantal boeken dat ons huis binnenkomt drastisch geslonken. Waren dat er vroeger drie per week, nu haalt Corien dat aantal niet eens meer per maand. Toch leest ze niet minder. Het geldt niet alleen voor ons. Steeds meer mensen hebben een tablet of e-reader. Vooral de tablet wordt steeds populairder. In 2010 was iBooks de populairste gratis app van iTunes. Deze ontwikkeling heeft grote invloed op papieren publicaties zoals boeken, tijdschriften en kranten. Ook ik lees boeken en kranten vooral op mijn tablet. Alleen de ochtendkrant houdt nog stand in ons huis.
plezier met 'gewone' boekjes
Onderzoeken in Amerika wijzen uit dat meer dan veertig procent van de Amerikaanse tabletbezitters het abonnement op de papieren krant wil stop zetten. Is dat erg? Wel nee, zolang de mensen er maar voor betalen zal het de journalisten worst zijn. Minder papieren boeken en kranten betekent ook dat er minder bomen hoeven te sneuvelen. En dat is zeker een goede zaak. “Red een boom, koop e-reader” lijkt me een goede reclameleus.
Nienke leest Abel voor.
Mensen met een meer romantische inborst zeggen het omslaan van de bladzijde en het gevoel van een boek in de hand te missen. Ik hoor daar niet bij. De e-reader bespaart ruimte en een hele boel papier. Je hebt bovendien nooit meer overgewicht op een luchthaven omdat er te veel boeken in de koffer zitten. Op e-reader en tablet gaan honderden boeken mee op reis. Maar er blijft één ding waar voor een boek onmisbaar is. Dat is voorlezen. Dat vind ik vanaf een e-reader lang zo leuk niet. Kinderboeken zullen het dan ook wel het langste volhouden, denk ik.

Geen opmerkingen: