zaterdag 21 januari 2012

Elke vogel telt

Delft – Vandaag of morgen zitten heel wat landgenoten, zowel volwassenen als kinderen, een half uurtje voor het raam naar hun tuin of balkon te turen. Ze doen mee aan de Nationale Tuinvogeltelling. Ze noteren een half uur lang alle vogels die ze in hun tuin of op hun balkon ontwaren. Vogelbescherming Nederland organiseert de telling elk jaar. De telgegevens worden op een speciaal formulier ingevuld waarna deze via het internet kunnen worden doorgegeven. Aan de hand daarvan wordt de Nationale Tuinvogel Top 10 samengesteld. De ingestuurde gegevens worden gebruikt voor onderzoek naar vogels. Vorig jaar namen ruim 30.000 mensen deel aan de Tuinvogeltelling en werden er bijna 850.000 vogels geteld. De top drie bestond uit de huismus, koolmees en merel. Dat is niet representatief voor mijn tuin. Huismussen zie ik nooit. Koolmees, merel en roodborstje zijn de vogels die mijn tuin frequenteren. Een dergelijk tellijst is erg handig. Zeker als je niet meer precies weet hoe de kleine gevederde vrienden in je tuin heten. Klik hier voor de tellijst. Er zijn niet veel instructies. Slechts de volgende regels moet je in acht nemen.

1. Je mag alleen tellen op een dag in het weekend van 21 en 22 januari 2012. Het moment kun je zelf uitkiezen.
2. Zoek op die dag een plek bij het raam vanwaar je de hele tuin of het balkon overziet.
3. Houd pen en papier bij de hand en eventueel een vogelgids en verrekijker.
4. Tel een halfuur lang.
5. Noteer per vogelsoort het hoogste aantal dat je, in dit halfuur, tegelijkertijd in je tuin ziet.
6. Vogels die alleen maar voorbij vliegen tellen niet mee
7. Na het half uur tellen geef je je resultaten door.

Het lijkt me niet zo moeilijk. Ik zal daarom vandaag meetellen. Morgenavond maakt Vogelbescherming de tuinvogel toptien van 2012 bekend.

1 opmerking:

webbeheerder zei

Ik heb meegedaan aan de tuinvogeltelling. Mijn resultaat: 3 merels, 4 roodborstjes, 4 kauwtjes, 2 eksters en 1 houtduif.
Wat is jouw resultaat?