zaterdag 14 januari 2012

Dat deed Saskia

Delft - Wat hebben Annie Leibovitz, Henri Cartier-Bresson, Edward Quinn, Edward Burtynsky, Vincent Mentzel, Paul Huf, Ed van der Elsken, Anton Corbijn, Thom Hoffman en Erwin Olaf gemeen? Ik hoef het je niet te vertellen, want je herkent de namen natuurlijk wel. Het zijn beroemde fotografen waarvan we allemaal wel een paar foto’s kennen. Ze kunnen stuk voor stuk beter fotografen dan wij. Stukken beter. Maar toch valt er nog wel wat op af te dingen. Het onderwerp dat de fotograaf vastlegt is namelijk ook erg belangrijk. Dat draagt ook zeer bij aan de bekendheid van de foto en de maker. Als ik foto’s zou maken van de kleinkinderen van koningin Beatrix is de kans dat die krant, magazine of tv halen honderd procent groter dan wanneer ik foto’s maak van mijn kleinkinderen. Hoe leuk mijn foto’s van mijn kleinkinderen ook zijn. Zodra ik foto’s maak van een beroemde zanger of zangeres, een beslissend doelpunt van een topclub, een ernstig auto-ongeluk, een mooie exotische plaats ver weg van Nederland of de eerste foto van het liefje van een lid van het Koninklijk Huis stijgt mijn plaat in waarde en aanzien. Zo werkt dat nu eenmaal. Toch is het niet helemaal waar. Al komt een foto soms niet verder dan jouw Flickr toch blijkt dat je ook in eigen omgeving een opmerkelijke foto kan maken die een heel verhaal verteld. Deze foto van Saskia is er zo een.
Voor deze foto moet je even weten dat de dochters van Saskia & Sander gaatjes mogen laten prikken zodra ze bij zwemmen het B-diploma hebben behaald. Toen Nienke zover was, kon ze niet wachten. Nog dezelfde middag kreeg ze gaatjes. Op deze foto zie je dat Emma haar gaatjes krijgt. Eindelijk was het grote moment daar. Grote zus Nienke maakt een foto en broer Abel bekijkt al dat meidengedoe op gepaste afstand. Dieuwertje heeft haar diploma’s al lang en breed en zit inmiddels op wedstrijdzwemmen. Toch heeft ze nog geen gaatjes. Dieuwertje heeft bedenkingen en kijkt de kat uit de boom. Als ik je dit niet had verteld, zou de foto je het wel vertellen. Dat bedoel ik. Je moet er niet alleen bij zijn, maar ook op het juiste moment afdrukken. Dat deed Saskia.

1 opmerking:

schilderijenfoto zei

Hoe heet zoiets? Registrerende fotografie? Het lijkt journalistiek. Inderdaad een topfoto.