zondag 1 mei 2011

Wielrennen, wandelen, golfen en oorlog

Clervaux – Wat ga je doen als je in Clervaux logeert? De reisgidsen omschrijven het dorpje als pittoreske. En dat is het zeker. Maar dat is toch niet de reden dat de meeste mensen hiernaar toe komen. Op het terras van Hotel Koener in het centrum van het plaatsje, waar Corien van een coupe ijs en ik van een koude Diekirch pression geniet, zie ik dat hier vooral actieve toeristen komen. Een groepje wielrenners verlaat na de lunch het terras. Aan de tekst op hun shirt zie ik dat ze uit Friesland komen. Dat is een heel eind fietsen. Andere mensen hebben wandelschoenen. En dan bedoel ik de echte stevig hoge stappers waarmee je de bergen in kunt. De meeste hebben ook een stevige wandelstok bij zich. Nadat de wielrenners hun bidon in het hotel hebben gevuld, rijden ze weer verder. Ik verwacht niet dat ze nu nog terug naar Friesland gaan. De derde categorie sportieve bezoekers zijn de golfers. Clervaux beschikt over de mooiste golfbaan van Luxemburg. In ons hotel kan men als wij dat willen onze greenfees en golfkarretjes regelen. Dat is niet nodig, want ook daar komen we niet voor. Als het terras zich langzaam vult met inwoners van het plaatsje, stappen wij weer op. Er is nog iets waar Clervaux om bekend is.

Dat is de slag om de Ardennen uit de Tweede Wereldoorlog. Vlak bij het terras staat een monument dat daar aanherinnert en dat is niet het enige. Ik tel in het kleine plaatsje meerdere monumenten en plaquettes die aan WWII herinneren. In het kasteel van Clervaux bevindt zich het Musée de la Bataille des Ardennes. Dat bezoeken we. Het ziet er anders uit dan ik gewend ben van een museum. Het zijn vitrines die werkelijk volgepropt liggen met aandenken aan de oorlog. Sommigen zijn heel persoonlijk. De spulletjes liggen allemaal door elkaar. Er zijn zaken die aan de bevrijders herinneren, maar ook dingen die door de Duitse bezetters werden gebruikt.

Ik vind het typisch een museum voor mensen die het meegemaakt hebben. Voor jonge mensen zal het niet meevallen om alle voorwerpen in de juiste context te plaatsen. Toch was het aardig druk in het museum en niet alleen met senioren. Als we na enige tijd weer buiten komen, vinden we gelukkig weer snel een plaatsje op een terras.

Geen opmerkingen: